motoryzacja Wiadomości Branżowe

Przyspiesza produkcja na światowym rynku elektrycznych układów kierowniczych

Ponad 17 miliardów dolarów wyniosły w roku 2011 przychody największych firm produkujących elektryczne układy kierownicze (EPS – Electric Power Steering), a według branżowych ekspertów, na przestrzeni kolejnych pięciu

Ponad 17 miliardów dolarów wyniosły w roku 2011 przychody największych firm produkujących elektryczne układy kierownicze (EPS – Electric Power Steering), a według branżowych ekspertów, na przestrzeni kolejnych pięciu lat rynek produkcji układów EPS będzie zwiększał się o ok. 14 procent rocznie. Ten wzrastający trend pragnie wykorzystać koncern Nexteer Automotive, który do końca roku 2012 planuje wyprodukowanie 20-milionowego układu ze wspomaganiem elektrycznym w historii firmy. Połowa z zaplanowanej przez koncern na ten rok światowej produkcji będzie miała miejsce w polskich fabrykach koncernu, w Gliwicach i Tychach.

Według analiz ekspertów branży automotive*, w roku 2017 wyprodukowanych zostanie ok. 80 milionów systemów EPS, podczas gdy jeszcze pięć lat temu poziom ten oscylował w granicach 21,5 miliona. W dłuższej perspektywie analitycy Nexteer przewidują, że pod koniec obecnej dekady aż 50 procent samochodów ma być wyposażonych w systemy wspomagane elektrycznie.

W 2012 r. polskie fabryki Nexteer Automotive będą odpowiedzialne za produkcję niemal półtora miliona elektrycznych układów kierowniczych koncernu. Tym samym pod koniec roku, globalnie Nexteer będzie miał na swoim koncie skonstruowanie aż 20 milionów systemów elektrycznych, licząc od rozpoczęcia produkcji w Tychach w 1999 roku. Również w poprzednim roku w polskich fabrykach powstało niemal półtora miliona EPS-ów. Liczby te odzwierciedlają coraz większe zainteresowanie światowych producentów wykorzystaniem układów wspomaganych elektrycznie.

– Proces przejścia światowych koncernów motoryzacyjnych od układów hydraulicznych do systemów wspomaganych elektrycznie nabiera imponującego tępa. Obserwując dynamikę rozwoju światowego rynku, a także transformację produkcji w Polsce, uważamy, że wizja wyposażenia niemal połowy samochodów na świecie w układy EPS do 2020 roku nie będzie trudna do zrealizowania – mówi Rafał Wyszomirski, prezes zarządu Nexteer Automotive Poland.

Obecnie – w szczególności na rynku europejskim – większość układów EPS montowanych jest w samochodach klasy mini i compact. Mimo tego, rozwiązania oferowane przez Nexteer, jako jedyne na świecie pozwalają na montowanie układów ze wspomaganiem elektrycznym we wszystkich segmentach samochodów, od wspomnianej klasy mini, po duże SUV-y, a nawet małe samochody dostawcze. Zaowocowało to m.in. tym, że do końca 2013 roku 90 procent pełnowymiarowych pick-up’ów produkowanych w USA będzie wyposażonych w układy ze wspomaganiem elektrycznym Nexteer.

Wart odnotowania jest fakt, że jednym z najbardziej perspektywicznych rynków produkcji EPS są obecnie Chiny, gdzie w roku 2011 systemy EPS stanowiły jedną czwartą wszystkich układów kierowniczych montowanych przez chińskich producentów. Tymczasem już w 2015 roku wartości te mają sięgnąć niemal 40 procent**.

Jak wskazują eksperci Nexteer, jednym z głównych czynników, które mają wpływ na zwiększenie zainteresowania wykorzystywaniem EPS przez światowych producentów samochodów są limity dotyczące emisji CO2, jakie zarówno globalne, jak i europejskie instytucje prawodawcze (w tym Parlament Europejski), mają zamiar wprowadzić w najbliższych latach. W przypadku Europy, jest to m.in. ograniczenie emisji dwutlenku węgla w wybranych modelach małych samochodów dostawczych do 147 gramów/kilometr do 2020 roku (obecnie 200 g/km). Również rząd Stanów Zjednoczonych pracuje nad regulacjami prawnymi prowadzącymi do zmniejszenia emisji CO2 do roku 2025. Tymczasem układy takie jak Single Pinion EPS czy Column EPS firmy Nexteer pozwalają na obniżenie emisji dwutlenku węgla danego modelu nawet o osiem g/km.

Ponadto układy EPS Nexteer pozwalają na ograniczenie spalania paliwa (do sześciu procent), a przede wszystkim – co wyjątkowo istotne dla producentów – są stosunkowo małe i kompaktowe, a tym samym łatwiejsze w montażu. Dodatkową zaletą jest możliwość dowolnej konfiguracji ich oprogramowania pod kątem wybranego modelu, bez konieczności tworzenia i przystosowywania nowego mechanicznego układu przez producenta.

*Raport firmy Strategy Analytics: Electronic Steering System Market Developments, 2007 – 2017

**Raport organizacji Research in China, China Automotive Steering System Industry Report, 2011-2012

###

O Nexteer Automotive:

Nexteer Automotive jest globalną firmą produkującą układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrycznym, kolumny kierownicze oraz produkty do układów jezdnych dla producentów oryginalnych podzespołów. Dla 60 klientów Nexteer Automotive pracuje sztab 9 800 osób, wykonujących powierzone im zadania w 20 fabrykach, sześciu centrach inżynieryjnych oraz 15 centrach obsługi klienta położonych w Ameryce Północnej i Południowej, Europie oraz Azji. Wśród klientów Nexteer Automotive znajdują się: GM, Fiat, Ford, Toyota, Chrysler, PSA Peugeot Citroen oraz producenci z Indii, Chin oraz Ameryki Południowej. www.nexteer.com 

O Nexteer Automotive Poland:

Nexteer Automotive Poland jest polskim oddziałem Nexteer Automotive, globalnej firmy produkującej układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym i elektrycznym, kolumny kierownicze oraz produkty do układów jezdnych dla producentów oryginalnych podzespołów. W Polsce znajdują się dwa zakłady Nexteer Automotive: w Gliwicach oraz Tychach, zatrudniające łącznie ok. 1400 osób. W trakcie roku produkują one ok. trzech milionów układów i kolumn kierowniczych. W obrębie tyskiej fabryki funkcjonuje także centrum inżynieryjne, które tworzy specjalistyczne rozwiązania dla samochodów osobowych produkowanych przez globalne koncerny samochodowe, klientów Nexteer Automotive. Tyska fabryka Nexteer Automotive jest zarazem jednym z największych zakładów firmy na świecie pod względem zatrudnienia oraz wielkości produkcji. www.nexteer.com

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy