motoryzacja Wiadomości Branżowe

Elastyczny system doładowań ułatwia korzystanie z samochodów elektrycznych

Partnerzy uczestniczący w projekcie badawczym opracowali wielobranżową platformę, która umożliwia kierowcom samochodów elektrycznych kontrolę doładowań Celem prac było ułatwienie obsługi takich samochodów oraz stworzenie ekosystemu
  • Partnerzy uczestniczący w projekcie badawczym opracowali wielobranżową platformę, która umożliwia kierowcom samochodów elektrycznych kontrolę doładowań
  • Celem prac było ułatwienie obsługi takich samochodów oraz stworzenie ekosystemu sprzyjającego ich używaniu na całym świecie
  • Wśród partnerów znalazły się firmy Volvo Car Corporation, Göteborg Energi, Viktoria Institute i Ericsson

W ramach nowatorskiego, wielobranżowego projektu badawczego Ericsson zapewni komunikację mobilną w samochodach elektrycznych, a ich kierowcom umożliwi wybór i kontrolę harmonogramu doładowań.

Dzięki nowej architekturze kierowca może kontrolować doładowania swojego samochodu podłączonego do zwykłego gniazdka elektrycznego, a koszty pobranej energii są automatycznie doliczane do jego rachunku za prąd.  Kierowca ustala czas ładowania i ilość energii do pobrania za pomocą konsoli w samochodzie bądź zdalnie,  z wykorzystaniem smartfonu lub tabletu.

Następnie, za pośrednictwem sieci mobilnej, samochód komunikuje się z siecią elektryczną, aby można było zaplanować doładowania z uwzględnieniem cen energii, w sposób obniżający koszty. Dostawcom energii koordynacja doładowań samochodów w sieci zapewnia natomiast większą wydajność i stabilność.

Opracowanie koncepcji powierzono konsorcjum, w którego skład weszły firmy Volvo Car Corporation, Göteborg Energi (największy dostawca energii w zachodniej Szwecji), Ericsson i Viktoria Institute (instytut badawczy non-profit wyspecjalizowany w technologiach informatycznych). Dzięki temu w projekcie zostały uwzględnione różne perspektywy.

Per-?ke Olsson, dyrektor generalny Viktoria Institute, powiedział: ?Naszą misją jest wprowadzanie na rynek wiedzy w postaci innowacji. Projekt ten stanowi udany przykład międzybranżowej współpracy o dużym potencjalne biznesowym. Uważamy, że przyczyni się on do zwiększenia liczby pojazdów elektrycznych na świecie, a tym samym pomoże w osiągnięciu ważnego społecznego celu, jakim jest stworzenie przyjaznego dla środowiska systemu transportu?.

Przedsiębiorstwo Göteborg Energi jest zainteresowane cyfryzacją infrastruktury doładowań samochodów elektrycznych oraz strategiami i możliwościami, które się z tym wiążą. ?Pojazdy elektryczne będą jednym z fundamentów zarówno ekologicznego społeczeństwa, jak też inteligentnej sieci elektroenergetycznej (Smart Grid). Chcemy z jednej strony ułatwić ładowanie takich samochodów, z drugiej ? zoptymalizować wykorzystanie sieci elektroenergetycznej? ? mówi Lotta Brändström, dyrektor generalna Göteborg Energi. 

W projekcie wykorzystano samochód Volvo Electric C30, produkowany obecnie na niewielką skalę dla klientów leasingowych w Europie, wyposażony w wewnętrzny licznik i oprogramowanie. Lennart Stegland, wiceprezes działu elektrycznych systemów napędowych (Electric Propulsion Systems) przedsiębiorstwa Volvo Car Corporation, powiedział: ?Wychodzimy z założenia, że właściciel pojazdu elektrycznego nie powinien rezygnować z żadnych udogodnień, jakich może oczekiwać od luksusowego auta. Wprowadzając tę inteligentną technologię, która pozwala na doładowanie samochodu z każdego gniazdka elektrycznego oraz automatyczne doliczenie należności do rachunku za energię, ułatwiamy klientom codzienne życie?.

Wkład firmy Ericsson w ten projekt polegał na określeniu, w jaki sposób istniejące i przyszłe sieci, usługi i terminale mobilne mogą przyczynić się do rozwoju nowych koncepcji biznesowych oraz usług przynoszących korzyści społeczne. Ericsson wykorzystał w tym celu swoją wiedzę w zakresie informatyki i komunikacji.

Paolo Colella, szef działu konsultingu i integracji systemów w firmie Ericsson, powiedział: ?Nowe rozwiązania tego typu muszą płynnie i niezawodnie koordynować wielostronne interakcje w układach maszyna-maszyna i człowiek-maszyna, gdzie ludzie i maszyny znajdują się w ruchu, a równocześnie zapewnić bezpieczeństwo transakcji finansowych. Naszym celem jest uproszczenie tych procesów?.

Oto najważniejsze założenia i cele projektu:

  • Wykorzystanie istniejących sieci mobilnych i elektroenergetycznych.
  • Zainstalowanie w samochodach liczników energii elektrycznej, które umożliwią kontrolę doładowań dokonywanych doraźnie lub zgodnie z harmonogramem wprowadzonym wcześniej przez kierowcę, oraz doliczanie kosztów do rachunku kierowcy za energię elektryczną.
  • Stworzenie elastycznego modelu, który można dostosować do praw i przepisów obowiązujących w różnych krajach świata, obsługującego wiele nowoczesnych modeli biznesowych, również z podmiotami nowego typu, takimi jak dostawcy aplikacji nadrzędnych (over-the-top).
  • Finansowanie projektu przez czterech partnerów, a także władze regionu Västra Götaland i fundację badawczą przedsiębiorstwa Göteborg Energi.

Specjalnie wyposażony samochód Volvo Electric C30 będzie można zobaczyć na stoisku firmy Ericsson w hali nr 6 w LaFira podczas Światowego Kongresu Technologii Mobilnych (Mobile World Congress), który odbędzie się w Barcelonie w dniach 27-29 lutego 2012 r. 

Informacje o VIKTORIA INSTITUTE

Viktoria Institute jest instytutem badawczym non-profit wyspecjalizowanym w technologiach informatycznych. Ma siedzibę w  parku technologicznym Lindholmen w Goeteborgu. Głównym przedmiotem jego działalności jest zastosowanie technologii informatycznych w samochodach i środkach transportu. Victoria Institute zatrudnia około 40 badaczy. Należy do grupy szwedzkich instytutów badawczych Swedish ICT.

Informacje o VOLVO CAR CORPORATION

Volvo Car Corporation jest jedną z najsilniejszych marek branży samochodowej. Ma za sobą długą historię sukcesów jako jeden z największych na świecie innowatorów. Sprzedaje około 450 000 samochodów rocznie w 120 krajach. Ma 2000 punktów sprzedaży i warsztatów usługowych na całym świecie. Centrala i inne biura Volvo Car Corporation znajdują się w Goeteborgu (Szwecja). Więcej informacji o firmie można znaleźć pod adresem www.volvocars.com oraz www.youtube.com/volvocarsnews

Informacje o GÖTEBORG ENERGI

Göteborg Energi to największe przedsiębiorstwo energetyczne w zachodniej Szwecji. Dostarcza klientom energię i usługi energetyczne, łączność szerokopasmową, ogrzewanie miejskie, klimatyzację i gaz ziemny. Szerszym, długoterminowym celem firmy jest stworzenie ekologicznych rozwiązań energetycznych dla Goeteteborga. Efektywne dostawy energii są jedną z podstaw dobrze funkcjonującego społeczeństwa. Aby je zapewnić, Göteborg Energi stał się wszechstronnym przedsiębiorstwem energetycznym, które oferuje usługi i produkty ułatwiające życie firmom i użytkownikom indywidualnym.

O firmie Ericsson 

Ericsson, największy na świecie dostawca technologii i usług dla operatorów telekomunikacyjnych, jest liderem w dziedzinie technologii mobilnych 2G, 3G i 4G i obsługuje sieci, z których korzysta ponad miliard abonentów. Zajmuje również czołową pozycję na rynku usług zarządzanych. Oferta firmy obejmuje infrastrukturę sieci stacjonarnych i komórkowych, usługi telekomunikacyjne, oprogramowanie oraz rozwiązania szerokopasmowe i multimedialne dla operatorów, przedsiębiorstw i branży medialnej. Spółki joint venture Sony Ericsson i ST-Ericsson zapewniają klientom osobiste urządzenia komunikacji mobilnej wyposażone w bogaty zestaw funkcji.

Ericsson realizuje swój długofalowy cel, jakim jest ?stać się siłą napędową postępu w świecie komunikacji? poprzez innowacje, zaawansowane technologie oraz rozwiązania biznesowe zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Firma powstała w 1876 r. Ma centralę w Sztokholmie. Działa w 175 krajach i zatrudnia ponad 90 000 pracowników. W 2010 r. uzyskała przychody w wysokości 203.3 mld SEK (28,2 mld USD). Ericsson jest notowany na giełdzie NASDAQ OMX w Sztokholmie i NASDAQ w Nowym Jorku.

Zapraszamy na:

www.twitter.com/ericsson_poland 

www.youtube.com/ericssonpolska 

www.facebook.com/ericssonpolska

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy